Nieuwsbrief

Anoniem chatten over geld

Jongeren met  vragen over geld of dreigende problemen kunnen  chatten op de website www.uitdemin.nl van vrijwilligersorganisatie Humanitas. Een jaar geleden startte Humanitas met chatsessies over geld, speciaal voor jongeren tussen de 14 en de 25 jaar.
 
“We zijn laagdrempelig en anoniem”, vertelt Alex Timmer, projectcoördinator uitdemin.nl bij Humanitas. “Jongeren kunnen bij ons terecht met alle soorten vragen over geld. We richten ons niet specifiek op de zwaardere gevallen. Sterker: we hopen juist dat jongeren bij ons terecht komen voordat de boel escaleert.”
 
Anoniem voelt veilig
Humanitas had al de nodige ervaring opgedaan met online hulpverlening. Via bijvoorbeeld de site www.hetluisterendoog.nl komen veel mensen die kampen met eenzaamheid terecht bij een vrijwilliger van Humanitas. Het merendeel van de bezoekers blijkt onder de 30 te zijn. Bovendien is algemeen bekend dat jongeren heel goed digitaal te bereiken zijn. Toen Humanitas besloot een preventieactiviteit op te zetten, gericht op jongeren, was de keus voor chatsessies snel gemaakt. “De anonimiteit van uitdemin.nl is voor onze doelgroep heel belangrijk”, licht Timmer toe. “Als 17-jarige wil je liever niet dat je vrienden weten dat jij een geldprobleem hebt.” Dat blijkt ook wel uit het voorbeeld dat Timmer geeft van een schuldenspreekuur dat ROC Twente in het leven had geroepen. Aanleiding voor dit initiatief waren onderzoeken waaruit bleek dat veel roc-leerlingen hoge schulden hebben. “Toch kwam er bijna niemand naar dat spreekuur. Het was blijkbaar te zichtbaar voor die leerlingen.”
Anoniem je vragen kunnen stellen is voor deze groep een oplossing. Timmer geeft wel aan dat het nog best lastig is om de mogelijkheid tot chatten over geld onder de aandacht te brengen. “We hebben een hyvescampagne gehad en we proberen zo veel mogelijk samenwerkingsverbanden aan te gaan met organisaties als Stichting Weet wat je besteedt en Stichting Lef. Alle beetjes gratis publiciteit zijn welkom. Humanitas is tenslotte een goed doel.”
 
Geen consumentenadvies
Tijdens de chatsessies op uitdemin.nl kunnen jongeren vragen stellen over geldzaken of praten over hun financiële problemen. Vrijwilligers beantwoorden de vragen en verwijzen jongeren door als dat nodig is. Dat is niet per se een verwijzing naar schuldhulpverlening. Hulp bij de thuisadministratie kan ook een oplossing zijn. In andere gevallen is een informatief gesprekje met DUO of de bank al voldoende. “Wat we niet doen, is jongeren adviseren over hoe ze bijvoorbeeld een scooter op afbetaling kunnen kopen”, vertelt Timmer.
 
Zelf oplossingen zoeken
Humanitas traint de vrijwilligers met name op gesprekstechnieken. “Het heeft weinig zin om met een opgeheven vingertje te zeggen dat iemand maar eens wat minder dure spullen moet kopen,” vindt Timmer. “Dat soort opmerkingen krijgen ze al genoeg vanuit hun omgeving. Beter is het om door te vragen: wat wil je, en wat kun je doen om daar te komen? Op die manier zal een chatter uiteindelijk zelf uitspreken dat het misschien beter is als hij wat minder geld uitgeeft.” Dat is dan ook een tip die Timmer heeft voor iedere organisatie die jongeren wil benaderen: “Houd je oordeel voor je en borduur voort op wat de jongere zelf al kan en weet.”
 
De chatsessies vinden plaats op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag tussen 19:00 en 22:00 uur. Meer informatie over uitdemin.nl : a.timmer@humanitas.nl / 06-35111203.

Uitdemin.nl is mede mogelijk gemaakt met subsidie van het ministerie van SZW, op basis van de motie Ortega-Martijn.