Nieuws

Snel beeld door samenwerking met banken: Schakel! breidt uit

Als schuldhulpverleners en bankiers samenwerken, kunnen ze sneller een compleet beeld krijgen van de persoonlijke situatie van mensen met financiële problemen. En op die manier passende keuzes maken en oplossingen voor hun klanten bedenken. Dat bewijst het project Schakel!, een initiatief van de NVVK en een aantal hypotheekverstrekkers.

In 2013 tekenden de NVVK en zes hypotheekverstrekkers een samenwerkingsovereenkomst: ABN AMRO, Opvion, ING bank, Rabobank, SNS bank N.V. en Vivat. Aegon en NIBC hebben zich onlangs aangesloten. Schuldhulpverleners (NVVK-leden) kunnen - nadat ze samen met de klant het schakelformulier hebben ingevuld en ondertekend - contact opnemen met de hypotheekverstrekker.  

Yvon van Houdt van de NVVK: ‘Toen we drie jaar geleden met dit project begonnen, namen schuldhulpverleners niet zo snel contact op met de bank vanwege een cultuurverschil. Wij vonden dat jammer, want zowel schuldhulpverleners als bankiers hebben er baat bij om te weten wat de financiële situatie van cliënten is. We zijn er beiden op gericht om klanten zo lang mogelijk in hun huis te laten wonen. Schakel! vergemakkelijkt de communicatie. Dat zien we nu ook in de praktijk.’

Goede communicatie

Lenka Luhulima-Alink is senior medewerker bijzonder beheer bij de SNS Bank N.V.. Zij heeft veel contact met schuldhulpverleners en is er blij mee. ‘Schuldhulpverleners hebben zicht op de totale schuld bij meerdere schuldeisers en wij op de afbetaling van het huis. Dankzij het machtigingsformulier kunnen we het dossier met elkaar bespreken. Zo ontstaat een compleet beeld. En dat is voor ons de basis om gezamenlijk goed onderbouwde keuzes te maken.

Verschillende oplossingen

Er zijn verschillende oplossingen denkbaar. Denk hierbij aan een betalingsregeling op maat, bevriezing van een betalingsachterstand of een tijdelijke renteaanpassing. Elke bank heeft zijn eigen voorwaarden en mogelijkheden. Het is altijd maatwerk.’

‘Soms is zelfs veilig of verkoop de beste oplossing. Als er bijvoorbeeld een goedkopere huurwoning beschikbaar is’, vult Van Houdt aan. 

En als het echt niet lukt om iemand in zijn huis te laten wonen? Ook dan is het belangrijk dat iedereen daar meteen van op de hoogte is, stellen Van Houdt en Luhulima-Alink. ‘Snel handelen is in dat geval geboden om te kijken of de cliënt op een andere manier geholpen kan worden.’

Altijd de juiste contactpersoon bij de bank

Via het besloten deel van de website kunnen gemeenten die lid zijn van de NVVK snel zien welke banken meedoen en wie ze kunnen bellen/mailen. Van Houdt: ‘Je vindt er contactformulieren en een overzicht van banken, zodat je weet of je bijvoorbeeld de centrale of regionale bank moet hebben. Er staan ook contactpersonen bij. Zo weet je 100% zeker dat wie je belt, ook op de hoogte is van Schakel! en daarop is ingesteld.’