Nieuws

SchuldHulpMaatje: risico’s op postcodeniveau in beeld

Mensen met financiële problemen vroegtijdig in beeld krijgen is lastig. SchuldHulpMaatje heeft risicogroepen op postcodeniveau in kaart gebracht. Een proef met vijf gemeenten leverde goede resultaten op. Hoe werkt dit systeem precies?

Twee jaar geleden ontstond bij SchuldHulpMaatje het idee om een aantal gegevens met elkaar te combineren om op die manier ‘risicoprofielen’ in kaart te brengen. Gerald van Dijk van SchuldHulpMaatje: ‘Met een bureau dat jaarlijks een paar miljoen incasso’s int, maakten we de afspraak dat we elk kwartaal in hun database mogen kijken. De postcodedata vergelijken we vervolgens met een lifestyledatabase. Dit levert een aantal profielen op die over heel Nederland worden geëxtrapoleerd. Uit diverse testen blijkt dat deze data behoorlijk kloppen. Vervolgens combineren we deze data en vullen we die aan met een aantal open data van het CBS.’

Anonieme data
De data zijn anoniem, op postcodeniveau. ‘We weten dus alleen het aantal huishoudens in een postcodegebied dat geldproblemen kan hebben. Daarmee respecteren we de privacy. Daarom mag het incassobureau deze gegevens aan ons verstrekken. We krijgen op deze wijze een goed beeld van kwetsbare gebieden. We drukken de risico’s uit met een schaal van 0 tot 10.’
De risicoprofielen zijn niet 100% accuraat, maar Van Dijk durft op basis van gesprekken met gemeenten te stellen dat dit in 95% van de gevallen wel zo is. ‘Met een aantal gemeenten voeren we een gezamenlijke campagne om mensen met geldproblemen ertoe te bewegen zich vroegtijdig te melden voor hulp en advies.’

Zeven aanmeldingen per maand
SchuldHulpMaatje deed dat voor het eerst met Lelystad, Apeldoorn, Oss, Hellendoorn en Delft. ‘Bij Google kochten we advertenties in. Zodra iemand uit de ‘verhoogde risicogebieden’ via de zoekmachine bepaalde termen intypte die te maken hebben met geldproblemen of schulden, zag de bezoeker een advertentie met het aanbod zich online aan te melden voor een van onze schuldhulpprojecten in de buurt. Denk aan een inloopspreekuur. We kozen bewust voor lokale projecten, omdat dit drempelverlagend werkt.’
Van Dijk benadrukt dat het hele systeem is gebaseerd op het initiatief van de hulpvrager. ‘Wij proberen mensen die zoeken, te leiden naar lokale hulp, maar zij bepalen zelf of ze dat willen. Mensen zoeken zelf naar woorden als ‘schuldhulpverlening, schuldsanering, geen geld, enzovoort. Vervolgens bepalen ze ook zelf of ze op de link van de advertentie klikken en bepalen ze of ze informatie tot zich willen nemen en/of contact willen opnemen. ‘
De proef was een succes. Ondanks dat de advertentie ‘smal’ was uitgezet, ontving SchuldHulpMaatje maandelijks per locatie zeven tot tien extra aanmeldingen voor hulp en advies. De meeste mensen hadden genoeg aan een of twee gesprekken en konden daarna zelfstandig verder. Enkelen hadden persoonlijke begeleiding van een maatje nodig. Waar nodig verwees SchuldHulpMaatje door naar de gemeente. Deze mensen waren daar niet bekend.

Resultaten
Tijdens de eerste pilotperiode werd de advertentie 51.000 keer vertoond. Gemiddeld klikten 1754 mensen op de button die ze naar de website van SchuldHulpMaatje met lokale projecten leidde. Dat komt overeen met een respons van 3,43% en dat is een mooie score, zegt Van Dijk. ‘Gemiddeld moet je voor een soortgelijke online campagne uitkomen tussen de 3% en 5%, maar omdat de zoektermen nooit helemaal specifiek zijn, is ons resultaat goed te noemen.’ Hij legt uit: ‘Als je een woord als “schulden” intypt, krijg je meer advertenties te zien dan die van ons alleen. Daar moet je dus mee “concurreren”.’

Op dit moment werkt SchuldHulpMaatje samen met Oss, Wageningen, Twenterand, Delft, West Friesland en Katwijk. De eerste meting leverde honderden extra aanmeldingen op. ‘We zijn daar op een gegeven moment mee opgehouden, omdat het niet meer werkbaar was en we mensen niet konden helpen’, aldus Van Dijk.
Vanaf januari 2016 doet ook Hilversum en Bernheze mee. Van Dijk is ook met andere partijen in gesprek, zoals een aantal energie- en telecombedrijven en zorgverzekeraars. ‘Met hen onderzoeken we de mogelijkheid een portal te ontwikkelen waar mensen terecht kunnen voor hulp en advies.’

Meedoen
Van Dijk wil gemeenten graag meer vertellen over deze aanpak. ‘Wij komen graag persoonlijk langs om uit te leggen hoe het systeem werkt. Iedereen die vragen of interesse heeft kan contact opnemen via gerald.van.dijk@schuldhulpmaatje.nl of 071-200 01 00